IDOL TENSTA

Published on by idoltenstanews.over-blog.com

IDOL TENSTA - Sveriges mest internationella talangjakt.

Idol Tensta arrangeras med syfte att uppmärksamma unga talanger, peka på möjligheter istället för problem och bidra till en positiv bild av förorten Tensta. Idol Tensta vill skapa ett kreativt forum för unga aktörer i Tensta inom musik, dans och sång eller andra sceniska konstformer. 

 

                72-Untitled-6.jpg

 

 

 

Med sommarjobbare och andra unga volontärer från stadsdelen knyts arrangemanget samman med förvaltningens brottsförebyggande arbete bland unga i Tensta. 


 

Förberedelserna med tävlingen har denna sommar dokumenterats med en web TVIdol Tensta News och likt en realistisk dokumentär berättar unga sommarjobbare om Tensta Marknad, Idol Tensta och tävlingsdeltagarna under handledning av unga vuxna. Sommarjobbarna har också letat sponsorer till priser o dyl.

 

Ett stort tack till alla som varit med och hjälpt till! 


Missa inte Idol Tensta News  en dokumentär TV med och av unga Tenstabor.

 

Första programmet berättar om Admias Idol Tensta 2009 och lite om Tensta Marknad, en fest som återkommer varje höst.

Följande program berättar om Idol Tenstas tävlingsdeltagare i September 2010.

 

 25196 331743499156 580379156 3673487 5594443 n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Följ vår TV serie här på bloggen

med start i mitten av augusti 2010.

Och Du; välkommen till Tensta!

 

Det har länge saknats något för och av ungdomarna på Tensta Marknad. När samordnare för TENSTA MARKNAD UNG 10 arbetade som fältassistent 2008 blev hon ombedd att den sommaren engagera ungdomarna inför marknaden. De gav då uttryck för en önskan om en talangjakt. Året därpå, med kort varsel och med drivkraft från unga sommarjobbere på Karnevalsommar och i samråd med stadsdelsförvaltningen i Spånga/Tensta och under ledning av unga vuxna från FICA Capoeira Angola Stockholm genomfördes en talangjakt under Tensta Marknad 2009. Deltagare till tävlingen söktes genom förvaltningens hemsida, annonsering i lokaltidningen Mitt i Tensta, affischering och komtakt med skolor och fritidsgårdar

 

På fredagen ägde själva tävllingen rum i Tensta Träff och tre finalister valdes ut av en jury som bestod av Adam Tensta, Aysha och Mats Carlinder (Factory), dessa ställde upp utan ersättning. De tre finalisterna tävlade sedan under Lördagen under invigningen av Tensta MArknad och en vinnare röstades fram av publiken. Admias 11 år från Hyllingeskolan vinner med sitt oslagbara nummer med Michael Jacksons dans.

 

Priser delades ut till alla deltagare i form av en Tensta Marknad T-shirt. Första pris är en en utveckling av talangen i samråd med jury och sponsorer. I första pris ingår en dag i studion tillsammans med Adam Tensta. Eftersom vinnaren 2009 är dansare blev priset en videoinspelning med dansen. Videon producerades och lanserades av Adam Tensta och RMH-Respect My Hustle. Admias vann även en danskurs på Kulturskolan, en ny kostym, en portfolio och visitkort.

   




Se Adam Tenstas film om tävlingen.


 


Comment on this post